Buitenruimte
Buurten
Het Kleiwegkwartier is een verstedelijkt landschap. De Kleiweg is een eeuwenoude ‘dijk’ die als een kleistrook in het veen omhoog is gekomen. Ook de Straatweg is een eeuwenoude weg, die is blijven liggen tussen twee veenafgravingen die de Bergse Plassen zijn gaan vormen.
Tussen deze oude wegen zijn diverse buurten gebouwd, die samen het Kleiwegkwartier vormen. De oudste buurt is de Prinses Margrietlaanbuurt die tussen de Rotte en de Straatweg ligt. De eerste huizen in deze wijk dateren van 1908. De huidige Edelstenenbuurt is gebouwd tussen 1922 en 1928. De buurt ligt op kleigrond tussen de Kleiweg en de voormalige Achterweg en Erasmussingel. Deze weg en singel zijn nog een restant van een dijklichaam uit de achttiende eeuw en behoorde toe aan de voormalige gemeente Schiebroek. Tussen de Kleiweg en de Ceintuurbaan ontstond, in de voormalige Bergpolder, de Gravenbuurt ten oosten van de Elektroweg en ten westen hiervan de Bloemenbuurt. De huidige Statenlaanbuurt ligt tussen de Kleiweg en de Bergse Achterplas. Deze buurt bestaat eigenlijk uit drie delen: 1. de eigenlijke Statenlaanbuurt rondom de voormalige Christus Koningkerk (nu De Statenkoning), 2. de zogenoemde ‘Laantjes’ op de voormalige bedrijfsterreinen van Bergers houtzagerij en vijlenfabriek Watson en 3. het ‘Schiereiland’ tussen de Bergse Achterplas en de Erasmussingel aan de Ringdijk. De meeste huizen in deze wijken dateren van de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Aan de Kleiweg en de Straatweg is hier en daar nog wat oude lintbebouwing te zien. De buurten zijn gebouwd door particuliere ontwikkelaars en bouwers, ontworpen door verschillende architecten. De Fransicusdriehoek ligt, vanaf de Kleiweg, na de randstadrail. De bebouwing bestaat hoofdzakelijk uit de oude lintbebouwing aan de Kleiweg en de Robert Owenstraat. Ook aan de Achterweg is nog de oude bebouwing te vinden. In deze eeuw is het voormalige terrein van het A.H. Franckenhuis bebouwd. De oorspronkelijke loop van de Kleiweg is onderbroken. Deze maakt nu een scherpe bocht naar links en gaat richting Fransicus gasthuis.
‘Uitdagingen’ voor de toekomst
Om een oude wijk als het Kleiwegkwartier aantrekkelijk te houden voor nu en in de toekomst is het nodig om veel aandacht te blijven besteden aan de buitenruimte. De gemeente Rotterdam is een grote gemeente, die zich bezighoudt met globale zaken en grote lijnen. De bestuurders staan op grote afstand van de wijken. Bewoners moeten dus niet alleen van onderop aandacht vragen voor hun gebied en wijk, maar ook opkomen voor specifieke belangen die niet altijd het belang zijn voor de gemeente. De BOK komt, waar nodig samen met andere organisaties op voor de belangen van de wijk en haar bewoners.
Huizen, straten en pleinen
- In het Kleiwegkwartier wordt hard gewerkt aan het grondwaterprobleem en de funderingsproblemen in diverse buurten: de Bloemenbuurt, de Gravenbuurt en het Statenlaankwartier. Gezamenlijk werken tal van bewoners samen aan de verbetering. De BOK ondersteunt en faciliteert dit werk actief.
- De zich aandienende energietransitie zal voor verreweg de meeste huizen op termijn gevolgen hebben. De gemeente komt met een ‘plan per wijk’. De BOK zal dit proces actief volgen en waar nodig en mogelijk beïnvloeden ten gunste van de gehele wijk.
- Een aantrekkelijk winkelaanbod zorgt automatisch voor een waardevolle ontmoetingsplek in de wijk. Het aanbod van winkels lijkt veel te groot voor het aantal inwoners. De BOK wil een bijdrage leveren aan het op peil houden van een aantrekkelijk winkelgebied aan de Kleiweg.
- De Ceintuurbaan als oud industrieel gebied is in ontwikkeling. De BOK wil bijdragen aan het aantrekkelijk en veiliger maken en houden van dit gebied.
Water, lucht en groen
- De BOK zal waar mogelijk de stad blijven stimuleren om de intentie van een groenere stad in praktijk te brengen. Natuurlijk helpt de BOK bomen in het Kleiwegkwartier te beschermen tegen onnodig kappen. Binnen de BOK is de GROENCLUB ontstaan die zich bezighoudt met de vergroening en verduurzaming van de wijk.
- De wijk is niet berekend op een groot autobezit. Er is dus veel overlast van geparkeerde auto’s. Bovendien is er veel overlast van doorgaand verkeer over de drukke hoofdwegen binnen de wijk. De BOK zal bijdragen deze overlast zoveel mogelijk te reduceren.
- Niet alleen het autoverkeer, maar ook het vliegverkeer van de nabij gelegen airport en de CO2 uitstoot van de industrie drukt in negatieve zin op de kwaliteit van leven binnen de wijk. De BOK participeert in het Luchtmeetnet Hillegersberg Schiebroek en zal zich mede inspannen voor een zo gezond mogelijke buitenruimte. Zie ook https://www.luchtmeetnet.nl/mijn-locatie
Schoon, heel en veilig
Schoon, heel en veilig is jarenlang een speerpunt geweest van de gemeente Rotterdam. Het lijkt erop dat dit beleid minder prioriteit heeft gekregen. Containers voor huisvuil, glas en papier lopen regelmatig over en ligt het afval op straat. De gemeente verwacht een actief burgerschap. Het lijkt er steeds meer op, dat de gemeentelijke diensten vooral tot actie overgaan als de burger reageert via de app MeldR . De BOK verwacht een gezamenlijke verantwoordelijkheid en dus in dit geval een meer proactieve rol van de gemeente Rotterdam.